2§. Азярбайъанда елмин формалашмасы вя инкишафы ыы фясил. Елм, мядяниййят вя инъясянят



Скачать 115.11 Kb.
Дата06.05.2016
Размер115.11 Kb.
Авторские права защищены

Elm mədəniyyətdə fenomen kimi

(PARÇA)

Bakı 2005


МЦНДЯРИЪАТ

ЭИРИШ…………………………………………………………………………1-4

Ы ФЯСИЛ. Елми биликляр мядяниййятин обйекти кими………………5

1§. Елмин мядяниййят феномени кими формалашмасында елми биликлярин ролу…………………………………………….5-25

2§. Азярбайъанда елмин формалашмасы вя инкишафы….25-53

ЫЫ ФЯСИЛ. Елм, мядяниййят вя инъясянят……………54

1§. Елм вя инъясянятин гаршылыглы ялагяляри……………54-65

2§. Ислам дининин елми мащиййяти………………………...66-83

3§. Щ.Ялийевин елм вя мядяниййятля баьлы фяалиййяти………....84-88
ЫЫЫ ФЯСИЛ. Елмин актуал проблемляри.

1§. Азярбайъанын диэяр юлкялярля елми-мядяни ялагяляри……89-104

2§. Мянявиййат вя елми-техники тярягги…………………105-114
НЯТИЪЯ……………………………………………………………..115-119

ЯДЯБИЙЙАТ СИЙАЩЫСЫ………………………………………..120-123

Ы ФЯСИЛ. Елм биликляри мядяниййятин обйекти кими.

1§. Елмин мядяниййят феномени кими формалашмасында

елми биликлярин ролу.

« Ян цлви вя фитри истедадлы алимлярдя олан фикри елмин юзц саймаг олар» (К.А.Тимирайазев)

Мцасир дюврдя игтисади, сосиал вя интеллектуал инкишафын елми ясасларынын йарадылмасынын зяруририлийи елмин бир систем кими нязярдян кечирилмясини, онун функсийаларыны, инкишаф ганунауйьунлугларыны комплекс шякилдя юйрянилмясини тяляб едир. Бу мягсядля елми биликлярин тяшяккцл хцсусиййятлярини билмяк зяруридир.

Инсан мяняви алямини тяшкил едян мцхтялиф шцур формалары ичярисиндя она даща йахын оланы биликдир. Яслиндя «билик» дедикдя инсанын ону ящатя едян обйектив эерчяклийин иникасы нязярдя тутулур. Инсанларын фяалиййяти даиряси эенишляндикъя биликлярин дя ящатя даиряси эенишлянмиш олур вя мцхтялиф фяалиййят сащяляриня уйьун олараг елмляр формалашыр. Бюйцк Азярбайъан маарифчиси А.Бакыханов демишди: «Елм вя камалы ялдя етмяйи щяр шейдян яввял даща язиз тутур. Чцнки щяр шейи онларын васитясиля ялдя едирляр».

«Елми горумаг лазымдыр». (Фредерих Жамакйури). Елм иътимаи шцурун ян гядим формаларындан олуб тябият вя ъямиййяти дярк етмяйя йюнялдилмиш зещни фяалиййятдир. Елм инсанын ямяли вя нязяри фяалиййятинин спесифик сащясидир. Елм щямчинин тябият, ъямиййят вя тяфяккцрцн инкишаф ганунлары щаггында биликляр системидир.

Елм алями анлайышлар, категорийалар вя ганунлар васитясиля якс етдирир. Елм алямин доьру, дцзэцн иникасыдыр вя мютябяр, щягиги биликляр верир. Алямин доьру, дцзэцн иникасы ижтимаи шцурун бир чох формалары, мясялян, инъясянят дя ола биляр. Лакин елмин юзцнямяхсус хцсусиййяти вардыр. Яэяр инъясянят алями бядии образларда якс етдирирся, елм ися онун мянтиги тяфяккцр васитяляри иля якс етдирир.

Елм тякъя дярк едилмиш эерчякликлярдян ибарят дейилдир. О, щям дя бу эерчякликлярин ахтарылмасында, онларын арашдырылмасында тябият вя ъямиййят ганунларынын дярк едилмяси вя онлардан истифадя едилмясиня йюнялдилмиш тядгигат вя тяърцбя фяалиййятинин йекунунлан ибарятдир. Беляликля дя, елм мювъуд ъямиййятдя тябият, ъямиййят вя иътимаи шцур щаггында йени биликлярин ялдя едилмясиня йюнялдийи ахтарышларын вя тядгигат фяалиййятинин системидир. Елм бу системин бцтцн моментлярини вя шяртлярини юзцндя бирляшдирир. Бу моментляр елмля мяшьул оланларын юзлярини, онларын билик вя баъарыгларыны, пешялярини, елми идаряляри, елми тядгигатын тяшкилинин идаря олунмасынын методларыны вя онларын нятиъяляри, елми мялумат системини вя с. юзцндя ъямляшдирир.

Азярбайъан елминин тяшяккцлц чох гядим тарихя маликдир. Азярбайъан халгы юз сыраларындан чохлу эюркямли алим, мцтяфяккир вя шаир йетишдирмишдир. Онлар дцнйа мядяниййяти вя елмини инсан дцщасынын парлаг ясярляри иля зянэинляшдирмишляр. Азярбайъан поезийасынын Хагани, Низами, Фцзули кими эюркямли нцмайяндяляри дцнйа шющряти газанмышлар. Шаирлярдян Гятран Тябризи, Фяляки, Нясими вя башгалары бцтцн Йахын вя Орта Шяргдя мяшщурдулар. ХЫ ясрин мцтяфяккирляри Ябцлщясян Бящмянйар ибн Мярзбан вя Хятиб Тябризи, ХЫЫ ясрин астроному Яли ибн Ябдцлкярим Ширвани, мяшщяур мцщяндис вя алим Ямиряддин Мясуд Нахчывани, ХЫЫ ясрин тябиби вя философу Яфзяляддин Ябдцлмалик Хунъи бизим дюврцмцзя гядяр эялиб чатмыш гиймятли ясярляр йартмышлар. Фялсяфя, мянтиг, ядябиййат, дилчилик вя библиографийа сащясиндя тядгигат ясярляринин мцяллифи Хятиб Тябризинин «Шярщи щяммася» ясяри бир чох Авропа халгларынын дилляриня тяръцмя едилиб дяфялярля няшр едилмишдир. Мяшщур астроном Фярияддин Яли Ширвани бир сыра улдуз ъядвяли тяртиб етмиш вя бу да юз дюврцнцн елминя дяйярли щядиййя олмушдур.

ХВ ясрдя Азярбайъан алимляри дцнйа шющряти газанмыш бир сыра ясярляр йаратмышлар. Сейид Йящйа Бакуви (?-1464) дини-мистик идейалара ясасланан «Сирляр эцлшянинин шярщи» вя «Щягигят ахтаранларын сирляри» адлы фялсяфи рактатлар, щямчинин астромийа вя тарих сащясиндя бир сыра ясярляр йазмышдыр. Онун тялябяси Йусиф Зийаяддин Ширвани (?-1485) «Щягигят йолуна дцшмяк гайдалары», «Рущларын силсиляси» вя с. китабларын мцяллифидир. Эениш елми йарадыъылыьы олан Камаляддин Ширвани (?-1499) онун шаэирдляриндян иди.

ХВ ясрин эюркямли Азярбайъан алими Ябдцрряшид ибн Салещ Бакуви (1402-1473) ъоьрафийа, тарих вя башга елмляр сащясиндя гиймятли ясярляр йаратмышдыр. Онун ъоьрафи ясяри- «Ясярлярин мцхтясяр мязмуну» Азярбайъан шящярляриндян вя мемарлыг абидяляриндян бящс едир.


ЫЫ ФЯСИЛ. Елм, мядяниййят вя инъясянят.

1§. Елм вя инъясянятин гаршылыглы ялагяляри.

Щяр щансы мядяниййятин мювъуд олмасы онун системлийиндян асылыдыр: узун тарихи инкишаф йолу кечмиш вя эцнляримизя гядяр йарадыъы енержисини итирмяйян милли мядяниййятимизин юзял структурлашдырылма ганун вя шяртляри мядяниййятшцнаслыг вя сянятшцнаслыг елми тяряфиндян ясаслы сурятдя юйрянилиб.

Милли мядяниййятимизин инкишаф потенсиалынын йашадан вя щяр йени тарихи дюврдя уйьунлашма имканларыны фяалиййятя эятирян механизмлярин тясириндян йаранмыш вя бир сыра башга вязифлярля йанашы мцщафизя вя йениляшмя функсийаларыны да йериня йетирмякдядир. Йени тарихи дюврдя бу функсийаларын мящсудларъасына йериня йетирилмяси елми-методоложи вя инзибати-игтисади амиллярля дя тямин олунур. Беля ки, щяр щансы тясисатлы мядяниййят елми-техники инкишафын истигамятляри иля сых баьлы олдуьундан онун щяр ъцр тясир имканлары да ъямиййятин инкишаф сявиййясиндян асылы олур.

Еля бир мцасир адам тапылмаз ки, онун сянятля елмин ялагясиня юз мцнасибяти олмасын. Бу сющбят беля мцнасибятлярдян биридир вя даща ъидди, елми арашдырма цчцн бир стимул олаъаьына цмидин доьрулмасыны ян бюйцк мцвяффягиййятим сайырдым.

…………….. Халг арасында «алим» сюзцнцн мянасы елмдякиндян чох эенишдир: алим-заманын ян аьыллы адамларындан биридир, кечмиши билян, эяляъяйи эюрян, йцксяк яхлаги кейфиййятляри иля сечилян фязилят сащибидир. «Алим» дейяндя йадымыза Аристотел, Ибн Сина, бируни, Фяраби, Туси, Улугбяй, Нйутон Ейнштейн, Менделейев кими шяхсиййятляр дцшцр. Елм адамлары бир ряссам коллективи кими бу бюйцк, бу сонсуз мцкяммялляшян лювщянин айры-айры парчаларыны, фрагментлярини «йарадырлар». Дцнйаны бир вящдят кими эюрмяк мягсяди эцдян бу йарадыъылыг, инсанын бцтцн имканларынын сяфярбярлийини тяляб едир.

2§. Ислам дининин елми мащиййяти.

Мядяниййятин формалашма просесиндя елми биликллярля йанашы, дини биликля тясяввцрлярин ейни сявиййядя инкишафы эедирди. Дини биликлярин елми биликлярдя, цмумиййятля, елмдян фяргляндирмяк цчцн дини мядяниййят феномени аспетиндян тящлил етмяйя зярури ещтийаъ вардыр

Динин сосиал кюкц иътимаи щяйатын обйектив шяраитиндя, инсанларла тябият арасындакы, инсанлрын юз араларындакы вя ъямиййятдяки иътимаи мцнасибятляриндядир. Дин иътимаи шцур формаларындан фяргли олараг инсанларын щяйат шяраитинин мящдудлуьундан асылы олмушдур. Бяшяриййятин илкин инкишафы дюврляриндя мящсулдар мящсулдар гцввялярин инкишафы дюврляриндя мящсулдар гцввялярин инкишафы, тябиятя ямяли шякилдя тясир етмяк васитяляри зяиф, бясит вя мящдуд иди. Бу, инсаны тябиятдян асылы етмиш, онда фювгялтябии гцввяляря инам доьурмушдур.

Динлярин тарихи эюстярир ки, инсанларын аллащлар щаггындакы тясяввцрляри иътимаи инкишафын мцхтялиф пилляляриндя мцхтялиф олмушдур. Гябиля ъямиййятиндя динин тотемизм кими формасы мювъуд иди, йяни инсанлар юзляринин мцяййян щейванлар вя йа биткилярля гощум олдугларына инаныр вя онлара ситайиш едирдиляр. Динин бу ибтидаи формасы гябиля иъмасынын щяйат вя фяалиййятиндя мцяййян рол ойнайан щейванлара вя биткиляря инсанларын мцнасибятини фантастик бир шякилдя ифадя едирди.

Исламын парлаг мядяни ирсиндя дин иля елм арасында зиддийят олмамышдыр, она эюря ки, бу мядяниййят диня зидд елми мягбул саймыр. Одур ки, дин иля елмин «тясир даирялярини» айырмаьа йюнялмиш мцддяалар мащиййятъя ислама хас олмайан, бу дин цчцн йабанчы олан анлайышлары мцсялман зямининя кючцрмяк ъящдиндян башга бир шей дейилдир. Елм диндян Авропа шяраитиндя айрылмышдыр, чцнки бурада яввялъя кился рящбярляри елмя щярб елан етмиш, сонра ися инкивизасийа-дини мящкямя ъяза тядбирляри тяшкилатыны ишя салмышлар. Бцтцн язаб-язиййятляря бахмайараг, елм юз варлыьыны сцбута йетирдикдян сонра «икили щягигят» мцддяасы ортайа атылмышды. Бу мцддяанын иряли сцрцлмясиндя мягсяд йол верилмиш сящвляри дцзялтмяк цчцн тябиййят елмляри иля христиан дини дцнйаэюрцшцнц бирляшдирмяк вя тябиятшцнаслыьын дялиллярини илащиййат мцщакимяляриня йахынлашдырмагла хялг едилмиш дцнйа щаггында мцяййян бир щягигят щасил етмяк иди. Лакин бязиляри етираз едиб дейя биляр ки, икили щягигят мцддяасынын кюкляри еля яряб-мцсялман мцтяфяккири Ибн Рцшдцн фялсяфи биликля иманын нисбяти мясяляляриня эедиб чыхыр.

3§.Щ.Ялийевин елм вя мядяниййятля баьлы фяалиййяти.

Зянэин милли-мяняви дяйярляримиздян бящрялянян гядим Азярбайъан мядяниййяти ХХ ясрдя щягигятян мисилсиз инкишаф йолу кечмишдир. Мядяни ирсимизин горунуб сахланмасында, инкишаф етдирилмясиндя, тяблиьиндя, дцнйа мигйасында танынмасында Азярбайъан Республикасынын Президенти Щейдяр Ялийевин мцстясна тарихи хидмятляри вардыр

Щейдяр Ялийев «Китаби-Дядя-Горгуд» кими гядим йазылы абидямизин, Фцзули, Нясими кими сюз корифейляримизин йубилейлярини даим дцнйа мигйасынды кечирмякля щям Азярбайъан халгыны, мядяниййятини бцтцн йер цзцня таныдыр, щям дя онларын халгымыза. Азярбайъана мянсублуьунун бцтцн дцнйада тясдигиня наил олурду.

Щейдяр Ялийев ядябиййат вя инъясянятимизин классикляри иля йанашы мцасирляримизин йубилей мярасимлярини, йарадыъылыг эеъяляри кечирмякля, беля тядбирлярдя биливаситя иштирак етмякля, мядяниййят хадимляримизи Вятянин ян йцксяк мцафатлары иля тялтиф етмякля бир тяряфдян онларын йарадыъылыьына, фяалиййятиня йцксяк гиймят верир, диэяр тяряфдян мядяниййятимизин тяблиьи цчцн явязсиз хидмятляри эюстярирди.

Цмуммилли лидер Щ.Ялийевин мядяниййят системиндя елмя башлыъа юням вердийимяшщур мцлащизялярин бириндя беля гейд етмишдир: «Йаранмыш елми потенсиалы горумалы, сахламалы, ондан инди вя эяляъякдя мцстягил Азярбайъанын инкишафы наминя сямяряли истифадя етмялийик».

Щазырда бу мцлащизя Азярбайъан дювлятинин мядяниййят вя елм сийасятинин башлыъа истигамятини тяшкил едирди.



ЫЫЫ ФЯСИЛ. Елмин актуал проблемляри.

1§.Азярбайъанын диэяр юлкялярля елми-мядяни ялагяляри.

Дцнйа мядяниййятинин инкишаф тарихи эюстярир ки, бцтцн дюврлярдя габагъыл елм вя мядяниййят хадимляринин яксяриййяти юз бядии йарадыъылыгларыны милли чярчивядя мящдудлашдырылмамыш, бяшяриййятин аьыл вя истедадынын говушдуьу цфцгляря ъан атмышлар. Йяни дцнйа елми вя мядяниййяти инъя теллярля бир-бириня баьлы шякилдя, гаршылыглы ялагя вя мцнасибятдя мейдана чыхмыш вя инкишаф етмишдир. Мясялян, Азярбайъанда фялсяфи вя биоложи фикрин инкишафына гядим йунан елминин билаваситя вя йа долайы йолла бюйцк тясири кечмишдир. Азярбайъан шаир вя мцтяфяккирляринин ясярляриндя гядим йунан алимляринин (Платон, Сократ, Фалес, Анаксимандр, Емпедокл, Щиппократ, Аристотел, Гален вя б.) мцхтялиф мясяляляр ятрафында йцрцтдцкляри фикирляр тез-тез тящлил едилир. Еляъя дя Йахын Шярг елми вя мядяниййятин инкишафына мцяййян тясир эюстярмишдир. Лакин гейд етмяк лазымдыр ки, Азярбайъан алим вя мцтяфяккирляринин бу вя йа башга бир елми мювзу ятрафында йцрцтдцкляри фикирляр йунан вя Шярг мяхязляринин садяъя суряти вя йа тяглиди дейилдир.

Азярбайъан алимляри, мцтяфяккир вя сюз-сянят усталары истинад етдикляри Шярг вя Гярбин елми, бядии-фялсяфи мянбяляриня йарадыъы шякилдя йанашараг, щямин фикирляри юзляринин идраки вя елми тящлил сцзэяъиндян тямкинля, бюйцк усталыгла кечирмишляр

Гядим Азярбайъан халгынын гиймятли сянят абидяси олан «Авеста» ерамыздан яввял еля мютябяр, фундаментал бир ясяр олмушдур ки, дцнйанын ян мяшщур философ вя алимляри ондан бящрялянмишляр. Тясадцфц дейил ки, дащи Азярбайъан шаири Низами Эянъяви дя бу ясяря мцраъият етмиш, Хейирля Шярин мцбаризясини «Хейир вя Шяр» щекайясиндя Хейирин Шяр цзяриндя гялябяси иля тамамламышдыр.

ХЫ ясрин мяшщур алим вя щякими, Ибн Синанын шаэирди, азярбайъанлы Ябцл Щясян ибн-Мярзбан Бящмянйарын «Мабядцттябия» (Метафизика»), «Мяратибуд-Мювъудут» (Мювъудатын иерархийасы) вя с. кими ясярляри Шярг вя Авропа дилляриндя эениш йайылмышдыр. Азярбайъанын бюйцк шаир, алим вя мцтяфяккирляри дя юз дюврляринин елми вя мядяни сярвятляриндян эениш истифадя етмишляр. Беля ки, Азярбайъанын эюркямли мядяниййят хадимляри щяля кечян ясрлярдян мяняви сярвятлярин тярягги етдирилмясиндя, шяхсиййятин йцксяк яхлаги кейфиййятляр, достлуг, гардашлыг рущунда тярбийя олунмасында мядяни ялагялярин тяряфдары, тяблиьатчысы юзц олмуш вя юз йарадыъылыгларыны мящз дцнйа мядяниййятинин наилиййятляри иля зянэинляшдирмяйя чалышмышлар. Бяшяр мядяниййятинин тяшяккцлц вя инкишафында хцсуси йер тутан юлмяз Низами, Фцзили, Я.Хагани, И.Нясими, М.Ф.Ахундов, М.Я.Сабир, Ъ.Ъаббарлы, С.Вурьун вя б. щямишя цмумбяшяри мювзулара мцраъият етмиш, юз ясярляринин бцнюврясини милли зяминдя гойараг эениш, бейнялмилял мцщитя ъан атмышлар. Бу сяняткарлар юз йарадыъылыгларында дцнйанын бир чох халгларынын адят-яняняляриня, милли характерляриня, мядяни ирсляриня вя тарихляриня хцсуси йер вермиш вя бу спесифик ъящятляри тяряннцм едян бир сыра гиймятли сянят ясярляри йаратмышлар.

Авропа Шурасы иля мядяни ялагяляр бейнялхалг ялагялярин цмуми щяъминдя ясас йерлярдян бирин тутур. Азярбайъанын йалныз 2001-ъи илин йанварында бу тяшкилата цзв олмасына бахмайараг, Азярбайъанын Шурасынын Мядяниййят Комитяси иля фяал ямякдашлыьа щяля 1999-ъу илдян, юлкя мядяниййят сащясиндя Авропа Конвенсийасыны имзаладыгдан(1997-ъи ил) дярщал сонра башламышдыр. 2000-ъи илдя Азярбайъан Республикасынын Мядяниййят Назирлийи «Авропада мядяниййят сийасяти» ясас факт вя тенденсийаларын компендиуму» лайищясиндя иштирак етмишдир. 2001-ъи илдян ися юлкямиз Авропа Шурасынын Мядяниййят Сийасят Департаменти тяряфиндян иряли сцрцлян реэионал «СТЕЙС» лайищясинин иштиракчысыдыр. Цч иля щесабланан бу лайищянин ясас мягсяди Ъянуби Гафгаз юлкяляриндя йени мядяниййят сийасятини дястяклямякдир. Лайищянин ян мцщцм мярщяляляриндян бири йерли експертлярин юз авропалы щямкарлары иля бирликдя Азярбайъан Республикасынын «Мядяниййят сийасяти щаггында Милли Мярузясини» йазыб щазырламаларыдыр. Лайищя чярчивясиндя мядяниййят мясяляляри цзря милли дебатлар, кадр щазырлыьы вя с. нязярдя тутулмушдур. Азярбайъан, щямчинин «Мядяниййят вя мцнагишялярин габагъадан юнлянмяси» лайищясиндя иштирака бюйцк юням верир.

ТЦРКСОЙ тяшкилаты дахили вя хариъи сийасят курсундан, дювлят гурулушларынын сийаси орийентасийасындан асылы олмайаран, тцркдилли дювлятлярин мядяниййят сащясиндя реъионал ямякдашлыьыны щяйата кечирир. Тцрк мядяниййяти вя Инъясянятинин Бирэя Инкишафы цзря Бейнялхалг Тяшкилат (Тцрксой) Азярбайъан Республикасы, Газахыстан Республикасы, Гырьызыстан Республикасы вя Юзбякистан Республикасы мядяниййят назирляринин 1992-ъи илдя Истанбул вя Бакы шящярляриндя кечирилян эюрцшляри заманы ялдя едилян разылыглар ясасында йарадылмышдыр. «ТЦРКСОЙ-ун йарадылмасы вя онун фяалиййят принсипляри щаггында Мцгавиля» бу юлкяляр тяряфиндян 1993-ъц ил ийулун 12-дя Газахыстан Республикасынын кечмиш пайтахты Алмааты шящяриндя имзаланмышдыр.

НЯТИЪЯ

Мцасир елмдя елмин тяшкили вя идаря едилмяси проблемляри мцщцм ящямиййят кясб едир. Елмлярин тямяркцзляшмяси цмуммилли вя бейнялхалг елми тяшкилат вя мяркязлярини йаратмыш,ири бейнялхалг лайищялярин щяйата кечирилмясини тямин етмишдир. Яввялляр елмин тяшкили функсийасы йалныз университетя вя диэяр али тящсил оъагларына верилир вя сащячилик принсипи ясасында гурулурду. ХХ ясрдян ися ихтисаслашдырылмыш тядгигат мцяссисяляри эениш инкишаф етмяйя башлады.



Гейд етмяк лазымдыр ки, елми-техники ингилабла ялагядар олараг, елм истещсалын гаршылыглы мцнасибятиндя ашаьыдакы дяйишикликляр баш верир. Биринъиси,истещсалын бир чох йени нювляри вя техноложи просесляр яввялъя елмин щцдудларында, тядгигат лабораторийаларында мейдана эялир. Бу, щяр шейдян яввял, атом енерэетикасына, радиотехникайа, електроникайа аиддир. Елмин наилиййятляри ясасында халг тясяррцфатынын кимйалашдырылмасы щяйата кечирилир. Елм сайясиндя йцксяк мящсулдарлыьы олан йени техноложи просесляр, енержинин алынмасы вя дяйишилмясинин йени методлары мейдана эялир.

Елм тябиятин сярвят вя гцввяляриндян инсанын вя ъямиййятин хейри цчцн даща эениш истифадя етмяйя, йени енержи ещтийатлары вя мянбяляри кяшф етмяйя имкан верир. Бу эцн Азярбайъан алимляринин вязифяси ян мцщцм билик сащяляриндя елмимизин габагъыл мювгелярини мющкямляндирмякдян вя бцтцн ясас истигамятляр цзря дцнйа елминдя юн мювгеляря чыхармагдан ибарятдир.


База данных защищена авторским правом ©bezogr.ru 2016
обратиться к администрации

    Главная страница